”Inaction det största miljöhotet”

Glöm ekosystemtjänster, klimat och övegödda hav. Det största hållbarhetshotet är inaction, enligt Stina Billinger, hållbarhetschef på SPP och Storebrand.

Risken finns att vi gör hållbarhetsfrågan för stor och komplex vilket leder till att vi inte gör någonting. När Stina Billinger trendspanade på Miljö & Utvecklings konferens Imorgon Grön uppmanade hon till mer handling och förändring. De fina ordens tid är förbi, nu gäller det att agera.

– Det går inte att vara bra på en produkt eller en liten del i verksamheten. Vi måste bli bra på hållbarhet rakt igenom hela organisationen, säger hon.

För att nå dit anser hon att det krävs ett nytt sätt att tänka som företag. Som exempel nämner hon Spotify som istället för att sälja produkter gör dem tillgängliga. Dessutom handlar det om att sikta högre.

– Vi måste våga sätta höga mål, utan att alltid veta hur vi ska ta oss dit. Det frigör kreativitet och släpper loss innovationskraften, konstaterar Stina Billinger.

Mot hypertransparens

Det handlar också om att kommunicera mer, att informera kunder och investerare och vara ärlig med både möjligheter och svårigheter.

– Vi går in i ett samhälle som är präglat av hypertransparens och vi måste sluta göra hållbarhetsredovisningar som är glossy magazines.

Och att börja jobba hårt på hållbarhetsområdet på egen hand kommer att vara mindre smärtsamt än att bli tvingad till det av lagar och förordningar. Och det är enligt Stina Billinger lönsamt:

–När man jobbar med hållbarhetsfrågan blir man sjukt bra på att göra mer för fler med mindre resurser.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.